Yhdistyksen ajoneuvot

Hämeen Mobilisteilla on kolme omaa ajoneuvoa, joista Reo ja Federal ovat museorekisterissä.


Reo Speedwagon

Reo Speedwagon linja-auton lahjoitti yhdistyksellemme Vekka Liikenne vuonna 1995. Auto vaati perusteellisen entisöinnin jäsenistömme toimesta ja työ valmistui keväällä 2001. Vuonna 1934 rekisteröity ajokki on saanut muotonsa Tampereella Kaipio Oy:n koritehtaalla. Se oli aluksi liikenteessä keskusta-Aulanko-linjalla ja myöhemmin muillakin lähiliikenteen reiteillä. Jatkosotaan linja-auto osallistui mittauspatteristoautona. Rauhan palatessa käyttövoimana oli parin vuoden ajan häkäkaasu. Työura jatkui pitkälle 1950-luvulle, loppuaikoina tehtäviin kuului myös lumenauraus.

Tekniset tiedot:

  • Moottorin iskutilavuus 3520 cm³, kuusi sylinteriä, 75 hv. Käyttövoima bensiini.

  • Omapaino 3065 kg. Valmistusmaa USA (Kaipion kori, Suomi). Istuimien lukumäärä 21.

  • Varustettu polkupyöräkoukuilla ja tavaratelineellä.

REO linja-auto, yhteyshenkilö: Janne Salonen 040 811 1641 janne_en@hotmail.com

vekka.jpg

YouTube: Veikko Pyyhtiän rakentama upea 1:10 pienoismalli vm. 1934 REO linja-autosta.


Federal Paloauto

Hämeenlinnan palokunnan käytössä ollut Federal paloauto on saatu Kanta-Hämeen pelastuslaitokselta vuonna 2009. Jäsenistömme on kunnostanut sen Harvialassa yhdistyksemme hallilla vuosina 2017-2018. Auto oli Hämeenlinnan palokunnan kolmas auto, ja ensimmäinen jolla oli mahdollista kuljettaa sammutusvettä. Auto valmistettiin vuonna 1937 ja se poistettiin rekisteristä vuonna 1971.

Tekniset tiedot:

  • Moottorin iskutilavuus 4310 cm³, kuusi sylinteriä, 85 hv. Käyttövoima bensiini.

  • Omapaino 3170 kg.

  • Valmistusmaa USA.

FEDERAL paloauto, yhteyshenkilö: Hannu Toivonen 050 541 8696 hannu.toivonen@pp4.inet.fi

FEDERAL_IMG_4845.jpg

SISU SA-110

Sisu Sa 110 ( kevyt-masi ) maastokuorma-auto on saatu lahjoituksena Patria Vehicles yhtiöltä vuonna 2005. Sisu on kotimaista valmistetta. Autoa suunniteltiin Sisu A-45:n eli proto-sisun manttelinperijäksi mutta se osoittautui liian kalliiksi tuotantoon. Tällä hetkellä auto odottelee jonkin asteista käyttökunnostuksen aloitusta, jota on suunniteltu vuosille 2020-2022.

Tekniset tiedot:

  • Tässä yksilössä moottorina on Deutz BF 6L 913 ilmajäädytteinen turbomoottori.

  • Vaihteistona manuaali ZF-S5-35/2 joka on kytketty SISU:n omaa valmistetta olevaan alennusvaihteistoon.

  • Autossa on porttaaliakselit ja joka pyörässä levyjarrut.

  • Auto on vuosimallia 1986.

SISU SA-110, yhteyshenkilö: Yrjö Lehtinen, yrjomatti.lehtinen@gmail.com

sisu.jpg